Nyhedsbrev

Thomas 130
Bedre arbejdsforhold for lærerne og børnehaveklasselederne i Gladsaxe var det erklærede mål, Gladsaxe Lærerforening havde for forårets kommunale forhandlinger om arbejdstid.

Af Thomas Agerskov

Nu er forhandlingerne afsluttet, og vi er blevet enige om en række ændringer i det eksisterende forståelsespapir. Det samlede papir "Fælles forståelse 2015" kan hentes i sideboksen til højre, men af væsentlige ændringer kan nævnes:

• De 4 ugentlige timer til egen forberedelse, som du selv placerer, bliver næste år ændret til 5 ugentlige timer. Desuden kan timerne placeres andre steder end på skolen.
• Dette års strid om 6. ferieuge er slut. Næste år ”skylder” vi ikke noget, når vi har holdt ferie.
• Der skal være et ugentligt teammøde.
• Fokus på drøftelse af lærerens/børnehaveklasselederens opgavemængde.
• Lærerne/børnehaveklasselederne anvendes kun undtagelsesvis som vikar.
• Der kommer mere konkret indhold i opgaveoversigterne.
• Fælles og individuel forberedelse skal optræde i sammenhænge.
• Opgavers indhold og tidsmæssige placering skal være kendt i så god tid som muligt.
• Fokus på nyuddannede lærere
• Ordnede forhold for tillidsrepræsentanten
• Fokus på god årsplanlægning

Vi ville gerne have haft ”tid” på opgaverne, men det vil kommunen ikke. Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening har en lignende uenighed.

Det er Gladsaxe Lærerforenings overbevisning, at den mest kvalitative og saglige måde, at drøfte arbejdsmængde på er, at drøfte det anslåede tidsforbrug på opgaverne.

Vi hører om alternative opgørelsesmetoder, hvor opgaverne gøres op i farver, bogstaver, frugt o.l. Vi tager afstand fra den slags. Det er ikke en ordentlig måde at forholde sig til en fagprofessions arbejde på.

Dette års forhandlingsresultat, er et væsentligt skridt i retning af de målsætninger, som vi har sat os. Vigtigt er det også, at vi fastholder vores konstruktive dialog med forvaltningen. Det er fortsat en vanskelig ramme at agere i, og vi ser forskelligt på en række ting. Dialogen gør imidlertid, at vi kan arbejde med udfordringer og forskelligheder. Det er forudsætningen for at skabe forandringer. Det er måden, vi sikrer resultater.

Næste fase er arbejdet på skolerne. Her skal I sammen med jeres tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant tage en række skridt, som giver ordentlige arbejdsforhold på jeres skole.

HUSK: Din opgaveoversigt skal blive til på baggrund af en dialog, som din skoleleder har haft med dig (det er en pligt skolelederen har). En dialog hvor du kan bringe dine arbejdsforhold på banen.

De bedste hilsner til jer alle fra Thomas

Emner

Målgruppe